Interview met de initiatiefnemers

Augustus 2019:

Wie zijn jullie?

Wij zijn Alet Wijga en Carien Kalmeijer.

Carien: we zijn bezorgd over de klimaatverandering. De toekomst van onze en alle kinderen en kleinkinderen gaat ons aan het hart.

Alet: we willen een steentje bijdragen aan een betere leefomgeving voor ons allemaal.

Waarom zijn jullie 100 is genoeg begonnen?

Carien: in het dagelijkse leven let je op je eigen gedrag: weinig plastic, led lampen, de verwarming niet te hoog, afval scheiden, etc., maar dat voelt als een miniem drupje op een reusachtige gloeiende plaat: machteloos. We wilden meer doen en we hebben een haalbaar, praktisch en effectief doel gekozen: maximum snelheid in Nederland  100  km per uur!

Alet: Er wordt steeds gepraat over de kosten van klimaat-maatregelen, maar rustiger rijden kost niks. Het helpt en we kunnen er meteen mee beginnen. Vandaar ons initiatief 100 is genoeg.

Maar als jullie minder hard gaan rijden, is dat ook maar een druppeltje op de gloeiende plaat, toch?

Carien: ik ben geïnspireerd door de middelbare scholieren die met hun oproep zo’n massa mensen in actie kregen. Dat willen we ook doen.

Alet: we beginnen klein, maar als veel mensen meedoen, laten we zien dat er draagvlak is en dat het tijd wordt voor wettelijke maatregelen. Uiteindelijk moet de maximum snelheid natuurlijk wettelijk geregeld worden: max 100 op de snelweg en 80 km/uur op snelwegen langs woonwijken.

Geloven jullie echt dat 100 ooit het wettelijk maximum zal worden in heel Nederland?

Alet: ja, dat geloof ik zeker. Net als bij het rookbeleid: het had jaren eerder moeten gebeuren, maar uiteindelijk gaat het gezonde verstand het winnen in de politiek. Daar ben ik van overtuigd. Er gaan jaarlijks duizenden  gezonde levensjaren verloren door luchtvervuiling en in 2018 vielen er 678  doden in het verkeer. Door minder hard te rijden kan dat allebei omlaag.

Carien: nu met de stikstofcrisis is de tijd er rijp voor. Praten over snelheidsverlaging is in de politiek al geen taboe meer. Maar het gaat om meer dan alleen de stikstof in natuurgebieden. Het gaat ook om het klimaat en om de lucht die wij inademen. Steeds meer mensen, ook politici, zeggen dat we om de CO2 uitstoot te verminderen in ieder geval af moeten van de 130 km/uur en liefst nog verder terug.

Maar mensen willen toch gewoon 130 kunnen rijden?

Alet: als je mensen vraagt ‘wat ís echt belangrijk in je leven?’ dan staat gezondheid bovenaan; niet ‘130 rijden op de snelweg’. 100 rijden is even wennen, maar het heeft alleen maar voordelen.